Wednesday, December 17, 2008

mamak itu menepuk dahi..ayoyooooo!!!


korang mesti selalu lepak mamak kan..kadang2 layan nasik kandar kan..menitik2 air liur atas kabinet lauk tu tengok sutun2 melambai2.."pick me!!!pick me!!cedok me!!!"hahaha

tapi wallet pula bersuara serak2 basah.."don't u dare!!"..hahahaha

takpe la..kalo teringin sangat nk rasa sutun masak mamak..meh sini abutang share resipi tu..xceli de cite di sebalik macam mana abutang dapat resipi ni dari diari tukang masak mamak tuh..hehehe

de 1 ketika tuh..abah aku suka sangat sutun masak tu yang beli kt kedai mamak tak jauh dari umah aku..leh kata hari2 la..mula2 mak aku ok je..dia pun tak penin pale pikir nk masak pe kat abah aku..lama2 timbul sifat ingin bersaing..pe lagi..dia pun reka la 1 resepi nk kalahkan mamak kedai depan tuh..aku cuma ketua pasukan sorak je..hahaha

macam biasa abah aku balik kerja dia pun cedok sutun bawah tudung saji tuh..ayat mula yang kuar pas suapan pertama.."sutun ni beli kedai mana lak..lagi sedap dari yang dok beli selalu"..YESS!!!satu laungan kemenangan kedengaran di sudut dapur..hahaha

balik nanti korang try la..mana nk tau kot2 jadi..kalo tak jadi korang g mandi bunga la..tak dapat dh aku nk tolong..hahaha

Pelakon2 Utama dan Tambahan
sutun 2-3 ekor di perap ngan serbuk kunyit+garam+rempah ikan(aku selalu pakai rempah Baba's)
bawang besar+cili merah di hiris macam biasa
santan

Modus Operandinya
tumis bawang besar sampai warna macam kulit aku(kuning langsat)..masukkan sutun yang dh di perap tadi..kalo nk kuah sket..masukkan air sket..air tak payah banyak sebab sutun yang di goreng tadi pun akan kuar air dia..sslllrrpp so juicy..tumis sampai pecah minyak then tuang santan sket..kalo nk masam sket masukkan air asam jawa..siapla..senang kan??sambil berkemban pun leh wat..renung2kan selamat berkemban!!!hahahaha

No comments: