Monday, April 27, 2009

Seni @ April V2.0 - Mahsuri

Last week..aku layan Teater Mahsuri kat Istana Budaya..'baby' Fauziah Nawi nih dpt sambutan yg sgt hebat dari peminat seni pentas..mana taknya..penuh parking sampai kena parking kt 'lot bus stop' kat luar..ramai wehh..dengan rombongan Che Kiah dan murid2 sekolah lagi..

intro yang agak menarik dengan lagu rakyat bila 'rakyat2' pulau langkawi mula berjoget..tapi memandangkan aku aktivis/ pengkritik tetap teater..so de beberapa point yg aku rasa Fauziah Nawi kena improve..cheeewwaaahhh

Lagu
Since it is a musical teater..lagu merupakan element penting..nadi kepada show tu..lagu la yang bawa penonton 'hanyut' dengan emosi yg cuba disampaikan..sedih ke..happy ke..marah ke..tapi karya Fauziah Nawi ni tak strong sgt dari sudut muzikalnya..sebutan yg kurang jelas buat penonton keliru ngan emosi scene2 yg cuba dihidupkan..lagu2 yg de pun tak cukup menarik bagi aku..macam Adlin kata , "ko ni berketul2 la"..haha


Barisan Pelakon
pemilihan Vanida sebagai Mahsuri iaitu watak utama memangla tak perlu ragu lagi..tak senang duduk aku di kerusi..bermanik2 peluh di dahi..hahaha..tapi pemilihan pelakon yg membawa watak Datuk Kerma Wijaya tuh tak cukup strong bagi aku..cara dia cakap tak sampai emosi..marah pn mcm tuh..sedih pun mcm tuh..ntah la..

Jalan cite
tajuk pun dh tau Mahsuri..tapi jalan cite lebih kepada Watak Wan Mahura yang sangat dengki ngan Mahsuri..watak tuh sepatutnya watak sampingan je..tapi it seems watak Wan Mahura tuh dh overshadow watak Mahsuri..dun know why..

Ending
Cite macam tergantung je..ending ngan family Mahsuri meraung2 sedih mahsuri kena bunuh..padahal leh ja kalo nk sambung sket lagi kasik drama slot Samarinda..laki dia yg g berperang tuh..kot2 dia balik ke..then dapat tau Mahsuri kena nanya then start nk balas dendam ke..haha

Duration
aku rasa macam pendek je cite nih..takde break plak tuh..selalunya de break tengah2 tuh dalam 20 min..buat mereka yg overload pundi kencing ke..nk hadas besar ke..sebab tengok teater bukan leh kuar masuk ikut suka..kena babab ngan makcik penjaga pintu kang..baru nk angkat bontot dh kena jeling..haha

anyway..pujian gak kat Fauziah Nawi..dh lama dh dia plan untuk teater ni..sume org kena start dari bawah..start from somewhere..takleh la nk expect macam Puti Gunung Ledang yg berbelanja besar tuh..poket lebat beb..18 gulung tahniah buat Fauziah Nawi!!!

2 comments:

kay karim said...

tak ralat lah aku tak p kots..

Pak^Abu said...

maybe sbb aku dh tgk bnyk yg best2..teater2 indie, big production, international..

sbb tuh yg disapointed sket..:)