Monday, July 28, 2008

Mamak mengangguk setuju

Dulu aku penah keja 1 kedai mamak ni..kt Nibong Tebal, Pulau Pinang. Adakah idung aku yang mancung ni x-factor yang menyebabkan HR Department dia terima aku?Adakah dek kerana pinggangku yang ramping?tak mungkin..

Tauke tu xceli kwn makcik aku..so aku pakai cable la nie..hahaha..’restaurant hour’ aku start kul 6 petang sampai kul 1 pagi..bape jam?taip ‘jam’ kt google klik search..hahaha..position aku cashier merangkap cctv kt situ..kt meja aku tu de la 4-5 balang gula2..rak rokok dan mesin duit..bnyk citer menarik aku nk kongsi ngan korang nie..

Angguk 1
Hari mula keja de sorang pakcik ni datang nk bayar..atas bawah dia jelling aku..last2 dia tanya pe..’anak tauke ke’..bengkek je gua dengar..kuning langsat mcm aku dia kata anak mamak..apa kes..sakit ati nyer pasal..aku charge dia extra 25%..kira saman malu la..sebab anak dara dia tersengih2 dh tgk muka aku yang merah padam ni..

Angguk 2

Selalu kedai mamak astro mesti buka bola or HBO ke..’opis’ gua len sket..buka Al-Jazeera..time tu kecoh perang Iraq..dh nama pun cakap arab..menyumpah la sume customer tak paham..diaorang cuma leh concentrate time de awek arab yang comei2 baca berita..diaorang je ke?aku pun sama..hahaha..tauke ni plak sengal..dia sorok controller Astro puas aku cari..tanya kt Kak Kiah kedai runcit depan tu dia pun tak tau..aduhai..

One day..gua dah tak tahan..face by face (bukan 2 faces) ngan bos..ugut dia nk siram racun lalang dalam kuah dal dia kalo dia tak kasi controller..dapat!!kebetulan time tu weekend..de EPL..bila ramai yang lalu lalang dpn kedai tgk kedai tu dh mula pasang bola..ramai la yang singgah..aku pun pasang r MP3 kat hp aku..lagu ‘ kenapa singgah kalo tak masuk’..kelam kabut gak r staff2 Department Air Dan Roti Canai..

Tengah malam sket tauke pun datang..ngan van ‘securiforce’ dia..ye la nk datang kutip duit..terkejut dia..sampai melimpah kuar drawer..terus dia miscall van ‘securiforce’ 1 lagi nk kutip duit..1 van tak muat ni..hahaha..

Geleng plak
Tauke ni malas nk tukar syiling..time aku keja mesti syiling short..pe aku buat?aku lari g kedai Kak Tom seberang jalan beli gula2 nk tukar syiling..nk tukar bodoh2 mcm tu dia tak nak kasi..mau terompah dia hinggap rusuk kiri aku..hahaha..struggle beb!!

Banyak lagi la aku nk kongsi ngan korang..nanti2 la plak ekk..stay tune..

No comments: